Vraag maar raak!
Wat doet een stemhulp voor opkomstbevordering?
Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat ongeveer 40% van de kiezers een stemhulp raadpleegt. Dat de stemhulp onverminderd populair blijft, blijkt uit recent onderzoek van Citisens onder ruim 4.000 Nederlanders (maart 2021). De stemhulp staat met stip op nummer 1 als middel om voor te bereiden op de komende verkiezingen.
Wanneer we voor uw gemeente een stemhulp maken, ontvangt u kosteloos een analyse opkomstbevordering. Op basis van landelijk onderzoek maken we een vertaalslag naar uw gemeente en inwoners. Zo weten we welke middelen specifiek voor uw gemeente effectief zijn om de opkomst te vergroten.
Tip...Klik op het plusje om het antwoord op een vraag te lezen.
Samen met DPG Media, de grootste uitgever van Nederland met titels als AD, BN De Stem, Brabants Dagblad, De Gelderlander, De Stentor, Indebuurt.nl en NU.nl zorgen we ervoor dat MijnStem in ieder geval beschikbaar is voor 299 gemeenten. Hiermee bereiken we miljoenen kiezers waardoor we traffic, naamsbekendheid en aandacht genereren. Dit heeft ook voordelen voor gemeenten die besluiten samen te werken met MijnStem: doordat we landelijk bekend zijn, kunnen alle inwoners ons goed vinden.
Iedereen zal zeggen dat veiligheid en privacy van de invullers heel belangrijk is. Feit is dat MijnStem de enige grote stemhulp is waar geen ‘gedoe’ rond dit thema over was bij de vorige verkiezingen. Wij zeggen het niet alleen, maar maken het ook waar. Door een betere technische basis en een samenwerking met Guardian360 als slot op de deur. Zij zullen 24 uur per dag de applicatie scannen op zwakheden, zodat we zeker weten dat er niets van buitenaf aan onze software veranderd wordt. Ons privacy statement vind je hier.
Wij vragen aan de invullers of zij hun postcode willen invullen en of mensen hun emailadres willen achterlaten zodat ze betrokken kunnen blijven bij wat er speelt in hun gemeente. Dat vinden we belangrijk, omdat ook na verkiezingstijd volgens ons elke stem telt. MijnStem is daarmee niet alleen een stemhulp maar ook een startpunt voor meer betrokkenheid van inwoners. Natuurlijk voldoet MijnStem aan de privacyrichtlijnen en zijn we geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens en is het invullen niet verplicht. Ons privacy statement vind je hier.
Tja… waarom zijn de stemhulpen van Kieskompas en Stemwijzer zo duur? Onze prijs hebben wij bepaald op basis van de vaste en variabele kosten die we maken. Daarnaast is de techniek van de stemhulp de afgelopen jaren juist goedkoper geworden. Op basis hiervan hebben wij een concurrerende prijs bepaald voor MijnStem. Daarbij… wij vinden dat een stemhulp ook voor kleine gemeenten bereikbaar moet zijn. Daarbij past niet dat wij er onnodig aan verdienen.
Wij zien ze ook, de artikelen van andere stemhulpen dat ze de avond voor de verkiezingen ‘vanwege de populariteit’ niet bereikbaar zijn. Wij vinden het belangrijk dat wij juist op deze avond, wanneer de meeste mensen een stemhulp willen invullen, bereikbaar zijn. Wij hebben de hosting zo geregeld dat we dit aan kunnen en zijn de enige stemhulp die áltijd bereikbaar is geweest bij de afgelopen verkiezingen, juist op de piekmomenten. 20.000 invullers per minuut is geen enkel probleem voor ons.
De partijen doen dit zelf. Wij vragen alle partijen zich te positioneren op de stellingen en hun motivering daarbij te geven. Vervolgens doen wij hier een check op: we kijken of de posities kloppen bij de motivering en hoe de posities zich verhouden binnen de gemeente. Als wij onduidelijkheden tegenkomen vragen we dat na bij de partijen. Uiteindelijk bepalen de partijen zelf hoe zij zich positioneren en motiveren.
MijnStem is er vooral voor de kiezers, als hulpmiddel om zich te infomeren over standpunten en te helpen bij een keuze. Het lijkt daarom niet meer dan logisch dat we ook vooraf vragen waar de inwoners over geïnformeerd willen worden. Wat zijn de thema’s die in de gemeente spelen? Deze input gebruiken wij vervolgens om de stellingen te maken. De consultatie zetten we uit via geotargeting: zo weten inwoners de consultatie te vinden én is het direct een campagnemiddel voor de verkiezingen. Met de uitkomsten van de consulatie kan de gemeente ook aan de slag; de thema’s kunnen gebruikt worden bij debatten en als advies richting de fracties. Een voorproefje van een inwonersconsultatie? Kijk op www.verkiezingen-ooitgewoond.nl.
Onze accountmanagers faciliteren het proces van begin tot eind en nemen het meeste werk uit handen. Van de griffie wordt hulp verwacht als het gaat om het aanhaken van de politieke partijen en de praktische organisatie van de stellingenconferentie. De tijdsinvestering bedraagt ongeveer 6-8 uur.
Wij beginnen met het opvragen van de partijprogramma’s. Deze worden geanalyseerd, waaruit wij een lijst met mogelijke onderwerpen halen voor de stellingen die we verder uitwerken tijdens de stellingenavond. Bij de stellingenavond verwachten we natuurlijk de aanwezigheid van de partijen. Het doel van de avond is namelijk samen met de gemeenteraad kijken welke stellingen in de stemhulp komen. Zo’n stellingenavond duurt gemiddeld 3 uur. Zodra de stellingen gereed zijn, vragen we de partijen om zich te positioneren en de positie te motiveren. Dit kunnen de partijen digitaal in de omgeving van de stemhulp doen en dit ziet er dus bijna hetzelfde uit als het de tool die de kiezers zien. In plaats van een resultatenscherm zien de partijen een scherm met alle stellingen en motivaties, voor laatste controle. De totale tijdsinvestering voor een partij bedraagt tussen de 10-15 uur.
Dat kan. Wij hebben inderdaad van een aantal gemeenten gehoord dat ze zelf, of samen met lokale partners, inwoners of media een stemhulp willen ontwikkelen. Het ontwikkelen van een stabiele tool is echter duur en tijdsintensief, dus we kunnen ons voorstellen dat we daar aan kunnen bijdragen. Het afnemen van alleen de tool en de begeleiding van het technische proces is mogelijk. We stemmen dan de look van de tool af op uw gemeente. Omdat de tool draait op onze servers bent u verzekerd van de beveiligingsmaatregelen en stabiele hosting die MijnStem biedt. En u lift meteen mee op de bekendheid die er is van MijnStem. Wilt u meer weten over dit aanbod? Mail of bel dan met Anne.
MijnStem levert, naast een informatiebron voor kiezers, ook veel waardevolle informatie vanuit de inwoners. Over welke thema’s zijn de inwoners in de gemeente uitgesproken, en waarover zijn de inwoners eensgezind? Natuurlijk delen wij geen gegevens op persoonsniveau, maar de data kunnen wij wel anoniem en op geaggregeerd niveau samen met de gemeente analyseren. Om bijvoorbeeld kansrijke coalitiethema’s te inventariseren of nieuwswaardige feiten naar boven te halen.
Samen met de redacties van NU.nl en de regiotitels van DPG Media maken we verkiezingscontent speciaal gericht op jongeren. U kunt ervoor kiezen om de stemhulp door middel van een online campagne gericht op uw jongere inwoners onder de aandacht te brengen. Voor deze locatiegerichte campagne kiezen we (regio)titels die een groot bereik hebben onder jongeren. Ook zorgen we ervoor dat de advertenties een aansprekende look en feel hebben, bijvoorbeeld voor eerste keer-stemmers. En natuurlijk is onze tool helemaal responsive, dus op zowel PC, tablet als mobiel heel gemakkelijk in te vullen.
Ja, onze tool kunnen we ook beschikbaar maken voor blinden en slechtzienden. Deze versie doet het volgende: het is een soort platte versie van de tool, die door de software van de invullers kan worden opgelezen. De uitslag wordt gepresenteerd (en opgelezen) als een cijfer, eigenlijk hetzelfde als de gewone versie (een percentage hoeveel jouw mening overeenkomt met de partij).
We kunnen in overleg veldwerkers op bijvoorbeeld de markt in uw gemeente inzetten om de stemhulp face-to-face af te nemen. Zo biedt je iedereen de mogelijkheid mee te doen, én vraag je extra aandacht voor de aankomende verkiezingen. Voor moeilijke woorden in de stellingen kunnen we in de stemhulp een toelichting toevoegen.
Staat je vraag er niet bij?
Stel hem dan aan Anne van de Meerakker, zij weet alles over onze stemhulp. Je bereikt haar via anne@citisens.nl of 06 4787 1895.